Osiossa 2 kuvataan organisaation yhden työyhteisön kehittämisprosessia, kun työyhteisön toiminta muuttuu. Tämän vaiheen kehittämistyön tarkoituksena oli tunnistaa palvelun tarpeen muutos ja työntekijöiden osaamisvaje uuden palvelun tuottamiseen. Tavoitteena oli kehittää kuvaus palveluista ja työntekijöiden osaamisvaatimuksista osallistamalla palvelun saajat, työntekijät ja esihenkilöt sekä alueen koulutusorganisaatio aitoon yhteistyössä kehittämiseen.
1. Miten koulutustarve tunnistetaan?
Organisaation esihenkilöt kuvasivat jo olemassa olevia käytänteitä työntekijöiden osaamisen arvioinnista sekä ideoivat uudelaisia ratkaisuja siihen
Miten koulutuksen vaikuttavuutta voidaan arvioida työyhteisössä?
Organisaation esihenkilöt kuvasivat jo olemassa olevia käytänteitä koulutuksessa saadun tiedon jalkauttamiseen ja koulutuksen vaikuttavuuden arviointiin sekä ideoivat uudenlaisia ratkaisuja siihen
2. Työyhteisön osaamisvajeen ja koulutustarpeen tunnistaminen toiminnan muutoksessa
Lisätietoa näistä esimerkeistä
- Ranta, L. & Kantola, T. 2020. Koulutuksen vaikutuksen ja vaikuttavuuden arviointia jo koulutuksen suunnitteluvaiheessa. SOTETIE-Blogi, Savonia-ammattikorkeakoulu.
- Kantola, T. & Ranta, L. 2021. Koulutuksen vaikutuksia ja vaikuttavuutta näkyväksi koulutuksen aikana. SOTETIE-Blogi, Savonia-ammattikorkeakoulu.
- Ranta, L. & Kantola, T. 2020. Koulutuksen vaikutuksia ja vaikuttavuutta näkyväksi koulutuksen jälkeen. SOTETIE-Blogi, Savonia-ammattikorkeakoulu.