Koulutukseen hakeutujan näkökulma
Koulutukseen hakeutujan reaktiot, kokemukset koulutuksesta ja asiakastyytyväisyys antavat arvokasta tietoa koulutukseen hakeutumisessa. On tärkeä tietää, mitä opiskelija kokee oppineensa, miten taidot ovat kehittyneet ja miten opiskelu on vaikuttanut innostukseen jatkuvaa oppimista kohtaan. Sen lisäksi koulutukseen hakeutujan näkökulmasta kiinnostavaa on tarkastella, miten oppi on siirtynyt käytäntöön ja miten se on vaikuttanut omaan kasvuun ja kehitykseen. Tätä näkökulmaa tukee myös se millaista palautetta kouluttautuja on saanut työssään.
Työnantajan ja organisaation edustajan näkökulma
Työelämän ja organisaatioiden edustajien kokemukset koulutuksesta sekä heidän tyytyväisyytensä siihen ovat tärkeitä indikaattoreita, kun koulutuksen onnistumista mitataan ja arvioidaan. Oleellista on mitä organisaatio on oppinut, miten organisaatio on hyötynyt ja miten organisaatio aikoo hyödyntää uuden oppimista. Käytännön kannalta tärkeätä on, miten uusi oppi on kasvattanut osaamista organisaatiossa sekä miten se on muuttanut organisaation toimintaa.
Koulutuksen järjestäjän näkökulma
Lähteet
Kirkpatrick, D. L. (1954). Evaluating human relations programs for industrial foremen and supervisors (Doctoral dissertation, University of Wisconsin-Madison). Available from ProQuest Dissertations and Theses Global database. (302023389).
Turnbow, D., & Zeidman-Karpinski, A. (2016). Don’t Use a Hammer When You Need a Screwdriver: How to Use the Right Tools to Create Assessment That Matters. Communications in Information Literacy, 10 (2), 143-162.