SOTETIE-hankkeessa kartoitettiin keväällä 2020 sosiaali- ja terveysalan (SOTE) toimijoilta osaamisen kehittämistarpeita. Tietoa osaamisen kehittämistarpeista kerättiin työpajojen sekä työpajoja edeltäneen ennakkokyselyn ja niitä seuranneen jatkokyselyn avulla. Keväällä 2021 SOTE-toimijoilta kartoitettiin tietoja osaamisen kehittämistarpeista täydentävällä kyselyllä. Kyselyt olivat sähköisiä Webropol-kyselyjä.
Alkukysely työelämälle
Toteutus
Sosiaali- ja terveysalalla (SOTE) työskentelevien näkemyksiä osaamisen kehittämistarpeista kartoitettiin alkuvuodesta 2020 nettipohjaisella kyselyllä (Webropol), jota seurasi myöhemmin työpajat ja jatkokysely. Kysely lähetettiin yli 1000 vastaanottajalle, joilta saatiin 229 vastausta.
Kyselyllä selvitettiin sote-alalla havaittuja osaamisvajeita ja koulutustarpeita, olemassa olevien erikoistumiskoulutusten merkittävyyttä omalla toiminta-alueella ja pyydettiin ehdotuksia uusista mahdollisista erikoistumiskoulutuksista.
Lisäksi selvitettiin erikoistumiskoulutukseen hakeutumisen reunaehtoja: hinta, omakustannusosuus, lähityöskentelypäivien määrä, koulutuksen pituus.
Vastaajat jaettiin kolmeen ryhmään: sosiaaliala, terveysala ja muu ala. Tuloksia raportoitiin suhteessa näiden aloihin.
Tulokset
Kartoituksessa painotus oli erikoistumiskoulutuksissa. Kartoituksessa määriteltiin erikoistumiskoulutuksen osallistumisen ja toteutuksen reunaehtoja. Työnantajan maksamana osallistumismaksu pitäisi olla alle 500 euroa (36 % vastaajista) tai alle 1000 euroa (28 % vastaajista). Omakustannusosuus pitäisi olla alle 500 euroa (71 %). Lähes puolet vastaajista (48 %) olisi valmis käyttämään erikoistumiskoulutuksen lähipäiviin omaa aikaa enintään 5 päivää vuodessa; alle puolet vastaajista olisi valmis käyttämään lähipäiviin omaa aikaa 5–10 päivää vuodessa (42 %). 30 opintopisteen laajuisen erikoistumiskoulutuksen kesto pitäisi olla 1,5 vuotta (50 % vastaajista) tai 1 vuotta (43 % vastaajista).
Mielenterveys- ja päihdetyön ja Asiakas- ja palveluohjauksen erikoistumiskoulutukset korostuivat merkittävinä osaamisen kehittämisen alueina.
Taustamateriaalit
Helminen, J., Markkanen, U. & Säilä, T. (2020). Erikoistumis- ja täydennyskoulutuksia sosiaali- ja terveysalan osaamisen kehittämistarpeisiin.
Helminen, J., Markkanen, U. & Säilä, T. (2020). Kokemuksia työpajan järjestämisestä ja merkityksestä tiedon tuottamisessa.
Työpajatyöskentely
Toteutus
Osaamisen kehittämistarpeiden kartoittamiseksi järjestettiin maaliskuussa 2020 viisi työpajaa, joihin ilmoittautui 122 ja osallistui 53 sote-alan ammattilaista. Kaksi viidestä työpajasta toteutui suunnitellusti hybridimallilla (Helsinki, Tampere) ja kolmessa työskenneltiin koronaepidemian vuoksi etäyhteyksin (Pori, Kuopio, Oulu). Läsnä olevia osallistujia oli 22, etäyhteydellä 31.
Työpajan osallistujille esiteltiin työskentelyn herätteeksi ennakkokyselyn (n 229) tulokset. Ryhmätyöskentelyä jatkettiin fasilitoidulla keskustelulla suunniteltujen kysymyksen avulla ja lisäksi mukaan otettiin osallistujien keskusteluun tuomat näkökulmat. Helsingissä 10 osallistujan ryhmä työskenteli kahdessa pienryhmässä eri tiloissa, Tampereella 12 osallistujaa jakautui neljään pienryhmään samaan tilaan. Työpajojen vetäjät osallistuivat keskusteluihin sekä dokumentoivat keskustelut työpajatilanteissa ja niiden jälkeen. Etätyöskentely toteutui pääosin Collaborate-ympäristössä, jossa etäosallistujat saattoivat seurata näyttöruuduiltaan työpajan vetäjän muistiinpanojen kirjaamista. Työskentelylle oli varattu aikaa noin 90 minuuttia.
Tulokset
Työpajoihin osallistuneiden näkemysten mukaan sosiaali- ja terveysalalla on yhteisiä osaamisalueita. Heistä oli tärkeää, että koulutuksissa yhdistyy sosiaali- ja terveysalan osaaminen. Tämän katsottiin edistävän sosiaali- ja terveysalalla työskentelevien yhteisen ammattisanaston ja ymmärryksen muodostumista ammatillisissa kysymyksissä. Lisäksi sosiaali- ja terveysalalla todettiin olevan asiakasryhmien ja sosiaali- ja terveysalan työkenttien mukaan eriytyviä osaamisalueita. Sekä alan yhteisillä että eriytyvillä osaamisalueilla on tarvetta niin osaamistavoitteiltaan suppeille kuin laajoille täydennyskoulutuksille ja / tai erikoistumiskoulutuksille.
Palautetta työpajoista saatiin yhteensä 22 osallistujalta, joista 10 oli osallistunut työpajaan etäyhteydellä. Vastaajien mielestä parasta työpajoissa oli vuorovaikutteisuus, yhteinen keskustelu eri toimijoiden kanssa, ja uusien näkökulmien saaminen. Korjaavaa palautetta annettiin siitä, että kyselyn tulosten esittely olisi voinut olla tiivistetympi. Joillakin etäosallistujilla oli äänien kanssa ongelmia, mutta he pääsivät osallistumaan työpajaan chat-kanavan kautta. Vastaajat olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä arvioimaansa tilaisuuteen.
Taustamateriaalit
Helminen, J., Markkanen, U. & Säilä, T. (2020). Erikoistumis- ja täydennyskoulutuksia sosiaali- ja terveysalan osaamisen kehittämistarpeisiin.
Helminen, J., Markkanen, U. & Säilä, T. (2020). Kokemuksia työpajan järjestämisestä ja merkityksestä tiedon tuottamisessa.
Jatkokysely työelämälle
Toteutus
Tulokset
Taustamateriaalit
Helminen, J., Markkanen, U. & Säilä, T. (2.4.2020). Erikoistumis- ja täydennyskoulutuksia sosiaali- ja terveysalan osaamisen kehittämistarpeisiin.
Helminen, J., Markkanen, U. & Säilä, T. (2020). Erikoistumis- ja täydennyskoulutuksia monimuotototeutuksina.
Helminen, H., Markkanen, U. & Säilä, T. (2020). Erikoistumiskoulutukset sosiaali- ja terveysalan osaamisen kehittämisen keinona.
Helminen, J., Markkanen, U. & Säilä, T. (26.5.2020). Sosiaalialan osaamisen kehittäminen lisä-, täydennys- ja erikoistumiskoulutuksilla.
Helminen, J., Markkanen, U. & Säilä, T. (27.3.2020). Sosiaali- ja terveysalalla havaittuja osaamisen ja erikoistumisen kehittämistarpeita.
Helminen, J., Markkanen, U. & Säilä, T. (2020). Sosiaali- ja terveysalan ehdotuksia erikoistumiskoulutuksiksi.
Helminen, J., Markkanen, U. & Säilä, T. (16.6.2020). Sosiaali- ja terveysalan yhteisen osaamisen kehittäminen lisä-, täydennys- ja erikoistumiskoulutuksilla.
Helminen, J., Markkanen, U. & Säilä, T. (2020). Sote-alan työelämätieto hyötykäyttöön SOTETIE-hankkeessa.
Helminen, J., Markkanen, U. & Säilä, T. (2020). Sosiaali- ja terveysalan yhteisen osaamisen kehittäminen lisä-, täydennys- ja erikoistumiskoulutuksilla.
Helminen, J., Markkanen, U. & Säilä, T. (2020). Terveysalan osaamisen kehittäminen lisä-, täydennys- ja erikoistumiskoulutuksilla.
Täydentävä kysely työelämälle
Toteutus
Vuoden 2020 alkupuolella toteutetun kahden nettipohjaisen kyselyn (Webropol) ja viiden työpajan jälkeen järjestettiin kolmas kysely vuoden 2021 alkupuolella. Myös kolmas kysely tehtiin nettipohjaisena (Webropol). Nettikyselyn käyttöön päädyttiin muun muassa koronapandemiasta johtuvien kokoontumisrajoitusten seurauksena.
Täydentävä kysely lähetettiin samoille SOTE-alan ammattilaisille kuin vuoden 2020 kyselylinkit ja työpajakutsut. Kyselyssä vastaajia pyydettiin kuvaamaan neljältä osaamisalueelta sisältöjä. Osaamisalueet, joiden sisältäjä kuvattiin, olivat 1) kriisi- ja traumatyön osaaminen, 2) perhetyön ja perhehoitotyön osaaminen, 3) vammaistyön ja kehitysvammatyön sekä kehitysvammaisten hoitotyön osaaminen ja 4) gerontologisen sosiaalialan työn ja hoitotyön osaaminen. Osaamisalueet valittiin aikaisempien kyselyjen, erityisesti erikoistumiskoulutuksia kokevien tulosten perusteella. Osaamisalueiden sisältöjä tuli kuvata lisäkoulutuksen, lyhyt- ja pitkäkestoisiin täydennyskoulutuksen sekä erikoistumiskoulutuksen näkökulmista. Kyselyyn vastasi 115 SOTE-alan ammattilaista.
Tulokset
Sosiaali- ja terveysalalla (SOTE) työskentelevillä oli kyky ja valmius nimetä osaamisen kehittämistarpeita kriisi- ja traumatyön, perhe- ja perhehoitotyön, vammais- ja kehitysvammatyön sekä kehitysvammaisten hoitotyön ja gerontologisen sosiaalialan työn ja hoitotyön näkökulmista. Pulmallista heille saattoi olla havaitsemiensa osaamisten kehittämistarpeiden yhdistäminen jatkuvan oppimisen koulutusmuotoon, lisäkoulutukseen, lyhyt- ja pitkäkestoisiin täydennyskoulutuksiin tai erikoitumiskoulutuksiin. Osaamisen kehittämistarpeen ja koulutusmuodon määrittely onkin vaikeaa. Tavoitteeksi asetettu osaamisen laatu tulee kuitenkin ottaa huomioon koulutusmuodon määrittelyssä.
Taustamateriaalit
Helminen, J., Markkanen, U. & Säilä, T. (23.4.2021). Gerontologisen sosiaalialan työn ja hoitotyön osaamisen kehittäminen kouluttautumalla – SOTETIE-hanke ja osaamisen kehittämistarpeiden kartoittaminen.
Helminen, J., Markkanen, U. & Säilä, T. (23.4.2021). Kriisi- ja traumatyön osaamisen kehittäminen kouluttautumalla – SOTETIE-hanke ja osaamisen kehittämistarpeiden kartoittaminen.
Helminen, J., Markkanen, U. & Säilä, T. (23.4.2021). Perhetyön ja perhehoitotyön osaamisen kehittäminen kouluttautumalla – SOTETIE-hanke ja osaamisen kehittämistarpeiden kartoittaminen.
Helminen, J., Markkanen, U. & Säilä, T. (2020). Sosiaali- ja terveysalan ehdotuksia erikoistumiskoulutuksiksi.
Helminen, J., Markkanen, U. & Säilä, T. (23.4.2021). Vammais- ja kehitysvammatyön sekä kehitysvammaisten hoitotyön osaamisen kehittäminen kouluttautumalla – SOTETIE-hanke ja osaamisen kehittämistarpeiden kartoittaminen.
Säilä, T., Markkanen, U. & Helminen, J. (22.4.2021). Osaamisen kehittäminen kouluttautumalla.