Suosituksia koulutuksen järjestäjille
Suositukset ovat muotoutuneet Sotetie- hankkeen toimenpiteiden tuotoksena. Hankkeen aikana toteutettu opintojaksokartoitus osoitti verkko-opintotarjonnan olevan vähäistä seuraavien aihealueiden osalta:
- Asiakaslähtöisyysosaaminen
- Ohjaus- ja neuvontaosaaminen,
- Monialainen yhteistoimintaosaaminen,
- Viestintäosaaminen
- kestävän kehityksen mukainen ympäristöosaaminen.
Asiakaslähtöisyys
Ohjaus- ja neuvontaosaaminen
Viestintä
Kestävän kehitys
Monialainen yhteistoimintaosaaminen
Yleisiä suosituksia
Asiakaslähtöisyys
Suositukset
- Asiakaslähtöisyyden tulee olla ohjaava periaate kaikissa sote-alan opinnoissa. Sen tulee liittyä luontevasti toisiin sote-alan geneerisiin osa-alueisiin. Yhtenä tulevaisuuden osaamisen sisällöllisenä painotusalueena tulisi olla asiakkaan osallisuuden ja vaikuttamismahdollisuuksien vahvistamisen näkökulma.
Ohjaus- ja neuvontaosaaminen
Suositukset
- Ohjaus- ja neuvontaosaamista tulee opettaa lähiopetuksen lisäksi myös verkko-opintoina. Tulevaisuudessa korostuu digitaalisten palvelujen/palveluiden käytön ohjaus, erilaisten palvelujen piiriin ohjaamisen taito, asiakkaan osallisuuden vahvistamisen ohjaus ja oikean tiedon äärelle ohjaaminen.
Viestintä
Suositukset
- Organisaatioviestintä, digitaalisen viestinnän taidot ja oman osaamisen markkinointiosaaminen korostuvat tulevaisuuden työelämässä ja niihin tulee panostaa opinnoissa.
Kestävän kehitys
Suositukset
- Kestävän kehityksen mukaisia sisältöjä tulee lisätä opintoihin ja sote-alan opettajien osaamista aiheesta tulisi vahvistaa.
Monialainen yhteistoimintaosaaminen
Suositukset
- Monialaisen yhteistoimintaosaamisen kehittämiseksi pedagogisten ratkaisujen tulee mahdollistaa monialainen työskentely. Osatakseen toimia oman alansa asiantuntijana monialaisessa työryhmässä, on hyvä olla oman alan opintoja taustalla.
Yleisiä suosituksia
SUOSITUKSET
- Korkeakouluissa tulee avata keskustelua sote-alan geneerisestä osaamisesta.
- Geneerisen osaamisen näkyvyyttä tulee vahvistaa opetussuunnitelmissa yhteisen ymmärryksen ja osaamisen lisäämiseksi.
- Korkeakoulujen tulee yhtenäistää ja selkeyttää edelleen verkko-opintojen käsitettä. Niitä on kuvattu liian moninaisin termein.
- Opintojakson nimessä, tavoitteessa tai sisällössä tulee ilmetä se geneerinen osaaminen, jota jaksolla opiskellaan. Tällöin Sotetiesivuston hakukone löytää kyseistä osaamista sisältävän opintojakson. Opintojaksoja kuvattaessa kannattaa katsoa Sotetie-sivuston hakusanalistaa ja kiinnittää huomiota opetustavan mahdollisimman tarkkaan kuvaamiseen esimerkiksi opintojaksokuvauksissa.
- Geneeristä osaamista sisältäviä opintoja tulee suunnitella ja toteuttaa monialaisesti.