Innehåll – Kompetens inom professionellt självledarskap och samarbete
Kompetens inom professionellt självledarskap
Vad handlar det om?
- Utvärdering, utformning och utveckling av kompetens
- Självledarskap
- Förändringskompetens
- Karriärutveckling
- Interprofessionellt samarbete och nätverksarbete
- Ledarskap i arbetsgemenskapen
Det centrala i kompetensen inom professionellt självledarskap inom social- och hälsovården är professionellas förmåga att utveckla sitt kunnande och utvärdering av den samt förmåga till planering och utveckling i föränderliga verksamhetsmiljöer. Den professionella kan leda sig själv och kan på ett målinriktat sätt planera och organisera sitt arbete samt kan ta hand om sitt eget och arbetsgemenskapens välbefinnande. Inom social- och hälsovårdens föränderliga verksamhetsmiljöer betonas den professionellas kompetens i samarbetet inom mångprofessionellt, interprofessionellt och nätverksbaserat arbete. Den professionella handlar proaktivt i relation till samhällsförändringars inverkan på sitt arbete samt på arbetsgemenskapens verksamhet och agerar på ett förändringsflexibelt sätt.
Den professionellas kompetens i självledarskap omfattar förutom förmågan till självledarskapet även förmågan till ledning av arbetsgemenskapen. Hen har en förmåga till ett ledarskap som betonar samarbete och kapacitet att handla på ett proaktivt och etiskt sätt. Den professionella inom social- och hälsovård kan avancera i sin karriärsutveckling genom att nyttja sociala nätverk och marknadsföra sin expertis med hjälp av olika kommunikationsformer.
Den professionella bidrar i sitt arbete till utveckling av kompetensen inom professionellt självledarskap inom social-och hälsovården.
Vad innebär kompetens?
NQF (National Qualifications Framework) på nivå 6 beskriver den kompetens som erhålls med en yrkeshögskoleexamen eller en lägre högskoleexamen. NQF på nivå 7, beskriver kompetens som erhålls med högre yrkeshögskoleexamen eller högskoleexamen.
Utvärdering, utformning och utveckling av kompetens
- Utvärderar och utvecklar systematiskt sin kompetens i det egna arbetet och i sin arbetsgmenskap.
- Utvecklar sin egen kompetens och har förmåga att bland kollegor inom arbetsgemenskapen främja kompetensutveckling.
- Förstår betydelsen av egna attityder och värderingar som en resurs i arbetsgemenskapen.
Självledarskap
- Har förmåga att leda sig själv i ett föränderligt arbetsliv.
- Stävar efter att påverka sitt arbete och verksamheten inom arbetsgemenskapen.
- Tar hand om sitt arbetsvälbefinnande och deltar i utvecklingen av arbetsgemenskapens välbefinnande.
- Planerar och organiserar sitt arbete på ett målinriktat sätt.
Förändringskompetens
- Förbinder sig att utveckla sitt kunnande i en föränderlig verksamhetsmiljö med beaktande av globala förändringar.
- Förutser hur samhällsförändringar påverkar arbetet och arbetsgemenskapens verksamhet.
- Arbetar på ett flexibelt sätt.
- Arbetar på ett innovativt och experimentellt sätt utgående från aktuell och evidensbaserad kunskap.
Karriärplanering
- Planerar sin karriärutveckling för att upprätthålla och främja sin konkurrenskraft som anställd och arbetssökande.
- Känner till olika metoder för karriärdesign.
- Marknadsför sin expertis med hjälp av olika kommunikationsformer.
- Främjar sociala relationer och nätverk för att främja kompetens och karriärutveckling.
Interprofessionellt samarbete och nätverksarbete
- Utvecklar dialogisk interaktion i arbetet och inom arbetsgemenskapen.
- Behärskar metoder för teamarbete.
- Agerar målinriktat i olika professionella nätverk och kontaktytor.
- Är kapabel till gemensamt beslutsfattande i olika interprofessionella arbetsgrupper och team.
- Har förmåga att tillämpa den erfarenhet och kunskap som genererats av kollegor inom arbetsgemenskapen.
Ledarskap i arbetsgemenskapen
- Är kapabel att främja ledarskap i arbetsgemenskapen.
- Förstår vikten av värdestyrning i arbetsorganisationen och arbetar etiskt.
- Förstår vikten av samverkan inom arbetsgemenskapen.
Utvärdering, utformning och utveckling av kompetens
- Utvärderar och utvecklar systematiskt kompetenser i sitt arbete och i arbetsgemenskapen.
- Leder kompetensutveckling på arbetsenheten i enlighet med organisationens målsättningar.
- Leder arbetsgemenskapen utgående från organisationens värderingar och attityder.
Självledarskap
- Är kapabel att leda sig själv i de globala förändringarna i arbetslivet.
- Påverkar aktivt det egna arbetet och arbetsgemenskapen genom att skapa nytänkande.
- Leder och utvecklar välmående i arbetsgemenskapen.
- Koordinerar och leder arbetet i arbetsgemenskapen på ett målinriktat sätt.
Förändringskompetens
- Förbinder sig att utveckla den egna och arbetsgemenskapens kompetens i förändringar genom att även beakta av globala förändringar.
- Förutser och analyserar hur samhällsförändringar påverkar arbetet och arbetsgemenskapens verksamhet.
- Agerar i arbetsgemenskapen på ett sådant sätt som är flexibelt för förändring och främjar organisationens mål.
- Arbetar på ett innovativt och experimentellt sätt när man leder arbetsgemenskapen och stöder verksamheter inom olika nätverk.
Karriärplanering
- Planerar och främjar karriärsutveckling för att bibehålla och främja konkurrenskraften som anställd och arbetssökande.
- Behärskar och använder olika metoder för karriärdesign.
- Marknadsför den egna och arbetsgemenskapens expertis med hjälp av olika kommunikationsformer.
- Utvecklar och upprätthåller sociala relationer och nätverk för att främja kompetens och karriärutveckling.
Interprofessionellt samarbete och nätverksarbete
- Utvecklar dialogisk interaktion i interprofessionella nätverk.
- Behärskar metoder i teamarbete för att utveckla arbetsgemenskapen.
- Främjar på ett målinriktat sätt verksamheten i olika nätverk och vid arbetes olika kontaktytor.
- Leder interprofessionellt och kollektivt beslutsfattande i olika arbetsgrupper och team.
- Använder i utvecklingsarbete den erfarenhet och kunskap som genererats av kollegor i arbetsgemenskapen.
Ledarskap i arbetsgemenskapen
- Leder sakfrågor och personer i arbetsgemenskapen.
- Främjar värdestyrning och etiskt arbete i en arbetsorganisation.
- Leder aktivt samverkan på ett aktivt sätt inom arbetsgemenskapen.
Kompetens i mångprofessionell samverkan
Vad handlar det om?
Kompetens i mångprofessionell samverkan är en av kärnkompetenserna inom social- och hälsovården. Kompetens i mångprofessionell samverkan består av följande helheter:
- Kompetens i samarbete
- Kompetens i nätverksarbete
- Kompetens i sektorövergripande samarbete
Kompetens i mångprofessionell samverkan förutsätter substanskunnande, självledarskap och förmåga till ett samarbete som baserar sig på förtroende av den professionella.
Den professionella inom social- och hälsovård arbetar effektivt tillsammans med experter från olika områden för att nå de uppställda målen. Den professionella agerar aktivt i nätverk där man söker lösningar på identifierade och gemensamma frågor. Den professionella samordnar helheter genom att kombinera sakkunskap från olika områden och tar i beaktande individuella och kulturella aspekter i nätverksarbete.
I sektoröverskridande arbete bildar den professionella samarbetsrelationer
mellan olika administrativa sektorer och andra samarbetsparter. Den professionella nyttjar evidensbaserad kunskap och har förståelse för både kärnkompetenser och kontaktytor mellan olika vetenskapsområden och arbetsuppgifter.
Den professionella bidrar i sitt arbete till utveckling av kompetensen inom mångprofessionell samverkan inom social-och hälsovården
Vad innebär kompetens?
NQF (National Qualifications Framework) på nivå 6 beskriver den kompetens som erhålls med en yrkeshögskoleexamen eller en lägre högskoleexamen. NQF på nivå 7, beskriver kompetens som erhålls med högre yrkeshögskoleexamen eller högskoleexamen.
Samarbetskompetens
- Identifierar gränser för den egna expertisen och samarbetar på ett målinriktat sätt.
- Främjar sakkunskap och expertis i samarbete med professionella inom social- och hälsovård.
- Upprätthåller förtroendefulla samarbetsrelationer och delar med sig sin expertis.
Kompetens i nätverksarbete
- Agerar aktivt i nätverk var stävar efter att lösa frågor och problem som man identifierat tillsammans.
- Koordinerar helheter genom att kombinera sakkunskap från olika områden.
- Agerar i nätverk med olika experter och beaktar samhälleliga och kulturella aspekter.
Kunnande i samarbete över sektorsgränser
- Samarbetar över professionsgränser och administrativa gränssnitt.
- Identifierar den gemensamma kompetensen för olika yrkesgrupper i det sektoröverskridande arbete.
- Tillämpar evidensbaserad kunskap (EBP) i sitt arbete.
- Tillämpar olika professioners och vetenskapsgrenars kunnande i samarbete över sektorsgränser.
Samarbetskompetens
- Nyttjar sin expertis och främjar målinriktat samarbete med professionella från olika områden.
- Fördjupar och utvidgar sakkunskap och expertis i samarbete med sakkunniga från olika branscher.
- Utvecklar förtroendefulla samarbetsrelationer och delar sin expertis bland professionella inom olika områden.
Kompetens i nätverksarbete
- Agerar aktivt i regionala och internationella nätverk som stävar efter att förnya verksamheter och söka lösningar på frågor och problem som man tillsammans identifierat.
- Leder helheter i nätverksarbete genom att nyttja expertis från olika områden.
- Agerar med olika experter inom nationella och internationella nätverk och tar i beaktande både samhälls- och kulturperspektiv.
Kunnande i samarbete över sektorsgränser
- Arbetar och utvecklar samarbete över professionsgränser och administrativa gränssnitt.
- Främjar att gemensam kompetens används över professionsgränser i enlighet med organisationers målsättningar.
- Utvecklar och främjar att evidensbaserad kunskap används inom arbetsgemenskapen.
- Drar nytta av olika professioners och vetenskapsgrenars kunnande i samarbete över sektorsgränser i mitt arbete.