Innehåll – Kompetens i klientarbete
Kompetens inom klientcentrering
Vad handlar det om?
- Tillämpning av klientcentrering
- Främjande av delaktighet och påverkansmöjligheter
- Kommunikation och interaktion
Kompetens inom klientcentrering förutsätter att den professionella inom social- och hälsovården har kunskap om lagstiftning och etik gällande klientens rättigheter, delaktighet och valfrihet och handlar utgående från dem.
Det centrala i klientcentrerad verksamhet är identifiering av klientens behov och främjandet av hens möjlighet att påverka och vara delaktig. Det förutsätter en god kännedom om servicesystemet och kompetens i servicehandledning. Den professionella inom social- och hälsovården kan ta klientens perspektiv i beaktande och planera service enligt hens behov i ett mång- och interprofessionellt samarbete. Att kunna lyssna, och på ett genuint sätt bemöta klienten, förutsätter av den professionella ett gott kunnande i målmedveten interaktion och i dialogiska arbetsmetoder. Den professionella behärskar kommunikationsfärdigheter som främjar klientcentrering, t.ex. delaktighetsfrämjande dokumentering som förstärker identifieringen av klientens upplevelse.
Den professionella bidrar i sitt arbete till utvecklingen av klientcentrerad kompetens inom social-och hälsovården.
Vad innebär kompetens?
Tillämpning av klientcentrering
- Agerar utgående från branschens etiska värdegrund och kan omsätta klientens rättigheter och skyldigheter i praktiken utgående från lagstiftning.
- Reflekterar överklientens situation utgående från klientens och närståendes perspektiv samt förutser konsekvenserna av olika alternativ för deras välmående.
- Bemöter klienten på ett helhetsmässigt sätt, kartlägger klientens servicebehov och beaktar klienten som en unik och aktiv aktör.
- Skapar förståelse i klientens helhetssituation genom att inhämta information om klientens situation, analyserar och tolkar det tillsammans med klienten och serviceproducenten.
- Arbetar ansvarsfullt i interprofessionella team, förstår och förenar klientens och andra aktörers perspektiv.
Främjande av delaktighet och möjlighet att påverka
- Främjar klientens delaktighet och jämlika möjligheter att påverka i jämlik relation till arbete och professionella.
- Behärskar grunderna i servicesystemet inom min egen bransch.
- Tillämpar servicehandledning i planering av en lämplig servicestig i samråd med klienten.
- Beaktar medborgare och klienter som utvecklare av social- och hälsovårdsservice.
Kommunikation och interaktion
- Tillämpar jämlik och målinriktad interaktion i syfte att uppnå ömsesidigt förtroende.
- Kommunicerar tydligt och förståeligt med klienter och samarbetspartner.
Tillämpning av klientcentrering
- Främjar tillämpning av den lagstiftning som styr etiska kunskapsbas samt klientens rättigheter och skyldigheter.
- Analyserar och utvärderar situationen utgående från klientens och närståendes perspektiv samt förutser konsekvenserna av olika alternativ för deras välmående.
- Stöder klienten på ett helhetsmässigt sätt, analyserar och utvärderar klientens servicebehov och främjar hens aktiva aktörskap.
- Förstärker förståelsen för klientens helhetssituation genom att på ett vidsträckt sätt samla information om klientens situation, analyserar och tolkar det tillsammans med klienten och serviceproducenten.
- Främjar ett ansvarsfullt arbetssätt i interprofessionella team genom att förena klientens och andra aktörers perspektiv.
Främjande av delaktighet och möjlighet att påverka
- Förstärker klientens möjlighet att påverka genom att utveckla en likvärdig delaktighet i förhållande till arbete och professionella.
- Behärskar servicesystemet på ett mångsidigt sätt inom sin egen bransch.
- Utvecklar servicehandledningen tillsammans med klienten och intressenter.
- Främjar klienters och medborgares möjligheter att ta del i utvecklingen av social- och hälsovårdsservice.
Kommunikation och interaktion
- Utvecklar användningen av metoder för en jämlik och målinriktad interaktion i syfte att uppnå ömsesidigt förtroende.
- Behärskar kommunikationsfärdigheter för att förstärka förståelsen för och transparensen i klientprocesser för klienter och samarbetsparter.
Kompetens inom handledning och rådgivning
Vad handlar det om?
Kompetens inom handledning och rådgivning är en av kärnkompetenserna inom social- och hälsovården. Handlednings- och rådgivningskompetens består av följande helheter:
- Kompetens inom servicehandledning och servicesystemet
- Interaktion och kommunikation
- Metoder i handledning och rådgivning
Inom social-och hälsovården behövs god kompetens i handledning och rådgivning för att kunna garantera en smidig service vid rätt tidpunkt för klienten. Det förutsätter kännedom om servicesystemet och förmåga att på ett helhetsmässigt sätt identifiera och bedöma klientens servicebehov. Det är särskilt viktigt att kunna identifiera klienter som inte söker sig till social- och hälsovårdstjänster, men som skulle ha nytta av dem. Den professionella planerar social- och hälsovårdstjänster utgående från klientens behov och beaktar klientens och hens närståendes perspektiv samt (klientens) valfrihet.
Den professionella stöder klientens resurser och förmåga att förbinda sig till vård- och serviceplanen. Den professionella inom social- och hälsovården handleder och stöder klienten, såväl i närkontakt, som på distans med digitala hjälpmedel. Den professionella använder olika dialogiska interaktionsmetoder.
Den professionella bidrar i sitt arbete till utvecklingen av kompetens inom handledning och rådgivning inom social-och hälsovården.
Vad innebär kompetens?
NQF (National Qualifications Framework) på nivå 6 beskriver den kompetens som erhålls med en yrkeshögskoleexamen eller en lägre högskoleexamen. NQF på nivå 7, beskriver kompetens som erhålls med högre yrkeshögskoleexamen eller högskoleexamen.
Kompetens inom servicehandledning och servicesystemet
- Känner till grunderna i servicesystemet inom sin egen bransch och handleder klienten till olika tjänster.
- Identifierar tillsammans med klienten hens servicebehov och resurser med beaktande av kulturella aspekter samt bedömer det helhetsmässiga behovet av service och stöd.
- Identifierar i handledning de klienter som är utanför social- och hälsovårdens servicesystem och som skulle ha nytta av service.
- Planerar i servicesystemet; den offentliga, privata och tredje sektorn, i samarbete med klienten en sådan service som motsvarar klientens behov vid rätt tid och stöder klienten att förbinda sig till vård- och serviceplanen.
- Förverkligar, samordnar och utvärderar klient- och servicehandledningsprocessen utgående från klienten.
- Stöder klientens aktiva aktörskap, eget ansvar och valfrihet.
- Identifierar professionellas föränderliga arbetsbilder och arbetsroller inom social- och hälsovård.
Interaktion och kommunikation
- Fungerar i interaktion på ett empatiskt och respektfullt sätt och förstärker klientens resurser.
- Tillämpar dialogiska interaktionsmetoder med beaktande av klientens och hens unika nätverk och aktuella specifika behov.
- Främjar jämlikhet i interaktionen mellan klienten och den professionella.
Metoder i handledning och rådgivning
- Använder social- och hälsovårdsservice på nätet på ett smidigt och mångsidigt sätt och handleder klienter i dess användning.
- Agerar och handleder klienter inom service med låg tröskel i syfte att förebygga utslagning (inom social- och hälsovården).
- Arbetar och handleder klienter i det uppsökande närarbetet (särskilt inom social- och hälsovårdens basservice.
Kompetens inom servicehandledning och servicesystemet
- Behärskar servicesystemet på ett mångsidigt sätt inom sin egen bransch, handleder och ger råd om olika tjänster.
- Utvärderar tillsammans med klienten hens servicebehov, resurser och kulturella faktorer samt främjar klientens möjligheter till att få den service och det stöd hen behöver.
- Utvecklar tillsammans med andra aktörer inom servicesystemet (den offentliga, privata och tredje sektorn) en sådan service som vid rätt tid motsvarar klientens behov och stöder hen att förbinda sig till vård- och serviceplanen.
- Stöder klienter som är utanför social- och hälsovården att förbinda sig till service.
- Analyserar och utvecklar klientprocessen på ett klientcentrerat sätt.
- Förstärker klientens aktiva aktörskap, eget ansvar och valfrihet.
- Utvärderar och förutser professionellas föränderliga arbetsbilder och arbetsroller inom social- och hälsovård.
Interaktion och kommunikation
- Främjar en interaktion i arbetsgemenskapen som stöder klienten på ett empatiskt, respektfullt och resursförstärkande sätt.
- Utvecklar dialogiska interaktionsmetoder utgående från klienten och hens unika nätverk och aktuella specifika behov.
- Utvärderar och analyserar kritiskt förvekligandet av jämlikhet i interaktionen mellan klienten och de professionella.
Metoder i handledning och rådgivning
- Utvecklar social- och hälsovårdsservice på nätet och stärker klientens färdigheter i dess användning.
- Utvecklar och utvärderar service med låg tröskel i syfte att förebygga utslagning av klienter inom social- och hälsovården.
- Utvecklar och utvärderar det uppsökande närarbetet (särskilt inom social- och hälsovårdens basservice).
Kompetens i servicesystemet
Vad handlar det om?
Kompetens i servicesystemet är en av kärnkompetenserna inom social- och hälsovården. Kompetens i servicesystemet består av följande helheter:
- Den professionellas kunskap om strukturen i social- och hälsovårdssystemet
- Servicehandledning
- Utveckling av kompetens i servicesystemet
Det centrala i den professionellas kompetens i servicesystemet inom social- och hälsovården är kunskap om sektorövergripande servicenätverk och förmåga att nyttja service från olika serviceproducenter. Den professionella behärskar servicehandledning för att kunna försäkra service som motsvarar klientens behov och ges vid rätt tid både i närkontakt och i en digital miljö.
Den professionella deltar i utvecklingen av interprofessionell social- och hälsovårdsservice inom vilken dataskydd och datasäkerhet betonas.
Den professionella bidrar i sitt arbete till utvecklingen av kompetens i servicesystemet inom social-och hälsovården.
Vad innebär kompetens?
NQF (National Qualifications Framework) på nivå 6 beskriver den kompetens som erhålls med en yrkeshögskoleexamen eller en lägre högskoleexamen. NQF på nivå 7, beskriver kompetens som erhålls med högre yrkeshögskoleexamen eller högskoleexamen.
Den professionellas kunnande i social- och hälsovårdservicesystemets struktur
- Känner till social- och hälsovårdstjänster, som produceras inom den offentliga, privata och tredje sektorn.
- Identifierar betydelsen av det egna arbetet som en del av tillgängliga social- och hälsovårdstjänster vilka ingår i den egna organisationens strategi.
- Känner till och använder tjänster som stöder social- och hälsovårdsbranschen.
- Är medveten om kostnaderna för olika social- och hälsovårdstjänster.
Servicehandledning
- Stöder klienten vid rätt tid till en sådan social- och hälsovårdsservice som motsvarar hens behov.
- Planerar och förverkligar tillsammans med klienten en servicestig, där flera aktörer ingår.
- Koordinerar klientens social- och hälsovårdsservice och stödjer hens delaktighet i dem.
Utveckling av kunnandet inom servicesystemet
- Behärskar klientarbete i en digital miljö.
- Deltar i utveckling av service inom social- och hälsovården tillsammans med olika aktörer.
- Har kännedom om betydelsen av dataskydd och datasekretess samt deltar i utveckling av dessa i samarbete med olika aktörer.
Den professionellas kunnande i social- och hälsovårdservicesystemets struktur
- Behärskar den egna branschens social- och hälsovårdstjänster, som produceras inom den offentliga, privata och tredje sektorn, och är insatt i strukturen för serviceproduktion.
- Analyserar och utvecklar arbetet och tillgängliga social- och hälsovårdstjänster som en del av organisationens strategi.
- Utvecklar samarbete med de serviceproducenter som stöder social- och hälsovårdsbranschen.
- Utvärderar och jämför kostnader för olika social- och hälsovårdstjänster.
Servicehandledning
- Leder och utvecklar arbetsprocesser för att främja klienternas möjlighet att förbinda sig till social – och hälsovårdsservice vid rätt tid.
- Utvecklar klientens servicestig på ett sådant sätt att flera aktörer ingår i ett nätverk.
- Utvärderar och främjar klienters delaktighet i social- och hälsovårdsservicen.
Utveckling av kunnandet inom servicesystemet
- Utvecklar klientarbete i en digital miljö.
- Ansvarar för utveckling av interprofessionell social- och hälsovårdsservice i samarbete med olika aktörer.
- Främjar stärkandet av dataskydd och datasekretess på ett aktivt sätt samt skapar i interprofessionellt samarbete sådana verksamhetsmodeller som dessa förutsätter.
Kompetens inom lagstiftning och etik
Vad handlar det om?
- Den professionellas ansvar och arbetsbild i det mångprofessionella och interprofessionella samarbetet inom social- och hälsovården
- Kompetens inom dataskydd och etiskt kunnande
Den professionella kan identifiera etiska konfliktsituationer och är medveten om sitt ansvar i enlighet med arbetsbilden. Den professionella agerar på ett sådant sätt i sitt arbete att klientens/patientens rättigheter uppfylls enligt lagen och etiska föreskrifter. Kunnande inom lagstiftning och etik kopplas till klientcentrerat arbete inom hälso- och hälsovården, särskilt när interprofessionellt samarbete betonas.
Den professionella kan diskutera dataskyddsrelaterade sakfrågor med klienter/patienter/närstående och kollegor. Kunnandet inom dataskydd betonas speciellt i samband med digital kommunikation och digital handledning. Inom en organisation är personalens kunnande inom lagstiftning och etik ett mål för kontinuerlig utveckling. Närförmännens ansvar och roll betonas när kompetensen i juridiska och etiska frågor utvecklas inom arbetsgemenskapen och organisationen.
Den professionella bidrar i sitt arbete till utvecklingen av kompetens inom lagstiftning och etik inom social-och hälsovården.
Vad innebär kompetens?
NQF (National Qualifications Framework) på nivå 6 beskriver den kompetens som erhålls med en yrkeshögskoleexamen eller en lägre högskoleexamen. NQF på nivå 7, beskriver kompetens som erhålls med högre yrkeshögskoleexamen eller högskoleexamen.
Den professionellas ansvar och arbetsbild i det interprofessionella samarbetet inom social- och hälsovården
- Känner till sitt ansvar och sin arbetsbild i interprofessionellt samarbete och agerar i sektoröverskridande samarbete inom social-och hälsovården.
- Agerar enligt social- och hälsovårdens lagstiftning, som styr klientens och patientens goda vård, rättigheter och skyldigheter.
- Har kännedom om lagstiftningen som berör klientens och patientens ställning inom social-och hälsovården.
- Behärskar dataskyddsfrågor som stöder klientcentrering, särskilt i relation till samarbete, dokumentation och digital kommunikation.
- Agerar i enlighet med yrkesetiska principer och beaktar att klienten och patienten har valfrihet och rätt till självständiga beslut om sitt eget liv och välmående.
- Handleder klienter, patienter och deras närstående i ärenden som är relaterade till dataskydd.
Kompetens inom dataskydd och etiskt kunnande
- Främjar inom arbetsgemenskapen kunnandet i dataskydd och etiskt arbete.
- Identifierar etiska frågor i förhållande till arbete.
- Har färdigheter för kontinuerligt lärande inom dataskydd och etik.
Den professionellas ansvar och arbetsbild i det interprofessionella samarbetet inom social- och hälsovården
- Främjar och förstärker interprofessionellt samarbete enligt sin arbetsbild och agerar i sektoröverskridande samarbete inom social-och hälsovården.
- Förstärker och stöder klientens och patientens goda vård, rättigheter och skyldigheter enligt lagstiftningen inom social-och hälsovården.
- Främjar aktivt klientens och patientens ställning enligt lagstiftningen inom social-och hälsovården.
- Koordinerar dataskyddsfrågor som stöder klientcentrering, särskilt gällande samarbete, dokumentation och digital kommunikation.
- Främjar förverkligande av yrkesetiska principer och förstärker genom sitt agerande klientens och patientens valfrihet och rätt till självständiga beslut om sitt eget liv och välmående.
- Utvärderar och främjar att klienters, patienters och närståendes dataskydd förverkligas.
Kompetens inom dataskydd och etiskt kunnande
- Utvärderar och koordinerar kunnande i dataskydd och etiskt arbete inom arbetsgemenskapen.
- Bidrar i mångprofessionellt samarbete till lösningar på etiska frågor.
- Förstärker genom sitt eget agerande lärande av dataskydd och etisk kompetens i arbetsgemenskapen.