Innehåll – Kompetens i att utvecka service och arbete
Kompetens inom forskning och utveckling
Vad handlar det om?
- Evidensbaserad praktik (EBP)
- Kompetens i innovation
Forsknings- och utvecklingskompetens ligger som grund för utvecklingskunnandet i arbete och social- och hälsovårdsservice. Den professionella kan i sitt arbete fatta beslut och lösa problem på basen av strukturerad, aktuell och bästa möjliga kunskap. Den professionella förstår vikten av mentorskap i forskning, utvecklings- och innovationsarbete. Den professionella utvecklar och bidrar till innovationer inom social- och hälsovårdsservice och förstärker förmedling av evidensbaserad kunskap inom det praktiska arbetet.
Den professionella bidrar i sitt arbete till utvecklingen av kompetens inom forskning och utveckling inom social-och hälsovården.
Vad innebär kompetens?
NQF (National Qualifications Framework) på nivå 6 beskriver den kompetens som erhålls med en yrkeshögskoleexamen eller en lägre högskoleexamen. NQF på nivå 7, beskriver kompetens som erhålls med högre yrkeshögskoleexamen eller högskoleexamen.
Evidensbaserad praktik
- Behärskar grunderna i evidensbaserad praktik (EBP).
- Utgår ifrån aktuell och bästa möjliga kunskap som grund när jag fattar beslut.
- Utvärderar sitt kunnande i EBP och identifierar sitt utvecklingsbehov gällande EBP i samband med förändringar i social- och hälsovårdsbranschen.
- Utvecklar kunnandet i EBP i det egna arbetet.
- Främjar tillämpning av evidensbaserad kunskap i praktiken.
- Tillämpar EBP-verksamhet som en del av klient- och patientsäkerheten.
- Tillämpar evidensbaserade metoder för mentorskap i arbetsgemenskapen.
Kompetens i innovation
- Deltar i social- och hälsovårdsservicens innovations- och utvecklingsverksamhet.
- Deltar i utveckling av en atmosfär som stöder innovationsverksamhet inom arbetsgemenskapen.
- Utvärderar och nyttjar resultat från utvecklings- och innovationsverksamhet.
- Tillämpar resultaten från utvecklingsverksamhet och informerar om dem inom arbetsgemenskapen och i nätverk.
- Främjar klienters, anhörigas och närståendes delaktighet i utvecklingen av social- och hälsovårdstjänsterna.
Evidensbaserad praktik
- Främjar integreringen av evidensbaserad praktik (EBP) i det praktiska arbetet.
- Förstärker beslutsfattande som i stor utsträckning utgår från aktuell och bästa möjliga kunskap från olika branscher.
- Utvärderar och analyserar kunnandet i EBP i arbetsgemenskapen och granskar kritiskt dess utvecklingsbehov i samband med förändringar i social- och hälsovårdsbranschen.
- Förstärker och främjar kunnandet i EBP i arbetsgemenskapen.
- Löser problem i samband med införandet av evidensbaserad kunskap inom det praktiska arbetet.
- Främjar tillämpning i EBP i vid utsträckning som en del av patient- och klientsäkerheten i olika yrkesgrupper.
- Främjar och stöder ibruktagande av evidensbaserade metoder för mentorskap i arbetsgemenskapen
Kompetens i innovation
- Leder social och hälsovårdsservicens innovations- och utvecklingsverksamhet.
- Bidrar till utveckling av en atmosfär som stöder innovationsverksamhet inom arbetsgemenskapen.
- Deltar i utvecklingsverksamhet och i produktion av evidensbaseradkunskap inom innovationsverksamhet.
- Leder forsknings- och utvecklingsverksamhet så att resultaten på ett mångsidigt sätt kommer till nytta inom arbetsgemenskapen och i nätverk.
- Behärskar metoder inom utvecklingsarbete och främjar klienters, anhörigas och närståendes delaktighet i utveckling av social-och hälsovårdsservice.
Kompetens inom robotik och digitalisering
Vad handlar det om?
- Kompetens i att använda digital service inom social- och hälsovårdstjänster
- Kompetens i digital klienthandledning inom social- och hälsovårdstjänster
- Kompetens i att analysera och utvärdera kunskap
- Kompetens i dataskydd och etik som hänför sig till teknologi och digitalisering
- Kompetens i utveckling av digitala social- och hälsovårdstjänster ur ett klientcentrerat perspektiv
Det centrala i den professionellas kompetens inom robotik och digitalisering är att förverkliga klientcentrering, tillgänglighet och brukarvänlighet gällande service och produkter, att följa lagstiftning och etiska verksamhetsprinciper gällande dataskydd samt att ingå i mångprofessionellt och interprofessionellt samarbete. Den professionella kan nyttja digitalisering, robotik och artificiell intelligens i sitt arbete och handleda och stöda klienter/patienter i användning av elektroniska tjänster. Patienters och klienters vård och service inom en digital miljö förutsätter att den professionella har kunnande i dataskydd, datasäkerhet och etik. Den professionella bör ha kunnande i kritisk utvärdering och ett klientcentrerat utvecklingskunnande, för att den framtagna servicen ska motsvara klienters, patienters och verksamhetsmiljöers olika behov.
Den professionella bidrar i sitt arbete till utvecklingen av kompetens inom robotik och digitalisering inom social-och hälsovården.
Vad innebär kompetens?
NQF (National Qualifications Framework) på nivå 6 beskriver den kompetens som erhålls med en yrkeshögskoleexamen eller en lägre högskoleexamen. NQF på nivå 7, beskriver kompetens som erhålls med högre yrkeshögskoleexamen eller högskoleexamen.
Kompetens i att använda digital service inom social- och hälsovården
- Använder och drar nytta av social- och hälsovårdens digitala tjänster och robotik i sitt arbete med klienter.
- Behärskar datasystem och mobilapplikationer som har tagits i bruk inom klient- och patientarbete.
- Använder digitalisering och robotik i interprofessionellt och sektoröverskridande samarbete.
- Informerar om olika digitala social- och hälsovårdstjänster till olika användargrupper.
Kompetens i digital klienthandledning inom social- och hälsovårdstjänster
- Handleder klienter och patienter med hjälp av digitala verktyg på ett klientcentrerat sätt.
- Utvärderar klientens och patientens förmåga till egenvård och hens digitala färdigheter.
- Handleder och stöder klienter och patienter i användning av digitala tjänster.
- Beaktar klienternas och patienternas individualitet och likvärdighet vid användning av digitala distanstjänster inom social- och hälsovården.
- Främjar klienters och patienters delaktighet i interaktiva digitala social- och hälsovårdstjänster.
Kompetens i analysering och utvärdering av kunskap
- Tillämpar kunskap skapad med hjälp av artificiell intelligens och Big Data i sitt arbete.
- Utvärderar effekter av och kvaliteten i de digitala social- och hälsovårdstjänsterna.
Kompetens i dataskydd och etik som hänför sig till teknologi och digitalisering
- Behärskar klient- och patientsäker användning av digitala social- och hälsovårdstjänster, med beaktande av sekretess och säkerhet.
- Förstår etiska aspekter i användning av teknologi och vid digitalisering i klient- och patientarbete.
- Reflekterar över inverkan av personliga värderingar, attityder och professionella etiska principer i digitala social- och hälsovårdstjänster.
Kompetens i utveckling av digitala social- och hälsovårdstjänster ur ett användarperspektiv
- Skapar på ett innovativt sätt tillsammans med användare och experter brukarvänliga digitala tjänster inom social-och hälsovården.
- Nyttjar kunnande inom servicedesign i utvecklingen av digitala tjänster.
- Behärskar arbetsskyddsrelaterade saker i utveckling av digitala tjänster.
- Identifierar behov för att utveckla automatisering i arbetet och i arbetsprocesser.
Kompetens i att använda digital service inom social- och hälsovården
- Främjar nyttjande av digitala tjänster och robotik i arbete med klienter, och löser utmaningar som uppstår vid användningen av dessa social- och hälsovårdstjänster.
- Behärskar en mångsidig användning av datasystem och mobilapplikationer som har tagits i bruk inom klient- och patientarbete.
- Främjar och utvecklar digitalisering och användningen av robotik i interprofessionellt och sektoröverskridande samarbete.
- Informerar om olika digitala social- och hälsovårdstjänster till olika användargrupper och experter genom att använda mångsidiga kommunikationskanaler.
Kompetens i digital klienthandledning inom social- och hälsovårdstjänster
- Förstärker kompetensen i att på ett klientcentrerat sätt handleda klienter vid användning av digitala verktyg.
- Analyserar, utvärderar och utvecklar klientens och patientens digitala färdigheter och förmåga till egenvård.
- Handleder och stöder klienter och patienter i användning av digitala tjänster och löser frågor som uppstår vid handledning och användning av dessa tjänster.
- Främjar klienters och patienters individualitet och likvärdighet vid användning av digitala distanstjänster inom social- och hälsovården.
- Granskar kritiskt klienters och patienters delaktighet i interaktiva digitala social- och hälsovårdstjänster och agerar för att främja delaktighet.
Kompetens i analysering och utvärdering av kunskap
- Analyserar och utvärderar kritiskt kunskap skapad med hjälp av artificiell intelligens och Big Data i sitt arbete och nyttjar fakta från olika branscher i beslutsfattande.
- Analyserar och utvärderar kritiskt kostnader av, kvalitet i och effekter av digitala social- och hälsovårdstjänster.
Kompetens i dataskydd och etik som hänför sig till teknologi och digitalisering
- Utvecklar en klient- och patientsäker användning av digitala social- och hälsovårdstjänster, genom att helhetsmässigt beakta datasekretess och datasäkerhet.
- Följer etiska riktlinjer och synliggör etiska aspekter vid användning av teknologi och digitalisering i klient- och patientarbete.
- • Reflekterar kritiskt över inverkan från både personliga och arbetsgemenskapens värderingar, attityder och professionella etiska principer i digitala social- och hälsovårdstjänster.
Kompetens i utveckling av digitala social- och hälsovårdstjänster ur ett användarperspektiv
- Använder kreativitet och olika problemlösningsfärdigheter i utveckling av brukarvänliga digitala social- och hälsovårdstjänster tillsammans med användare och experter.
- Kombinerar och tillämpar evidensbaserad kunskap från olika branscher och kunnande inom servicedesign i utvecklingen av digitala tjänster
- Behärskar faktorer som påverkar arbetsskyddet på ett helhetsmässigt sätt i utveckling av digitala tjänster.
- Utvärderar kritiskt behovet av att utveckla automatisering av arbete och arbetsprocesser.
Kompetens inom effektivitet, kostnads- och kvalitetsmedvetenhet
Vad handlar det om?
- Kompetens inom effektivitet
- Kompetens inom kostnadsmedvetenhet
- Kompetens inom kvalitetsmedvetenhet
Den professionella behöver i sitt arbete kompetens inom effektivitet, kostnads- och kvalitetsmedvetenhet och förstår dess betydelse vid utveckling av tjänster. Utveckling av tjänster förutsätter utvärderingskunskap och kompetens i att använda olika kvalitets- och effektivitets-mätare. Den professionella kan utvärdera ekonomiska konsekvenser och effektiviteten av tjänster. Hen förstår vikten av att utvärdera och följa upp tjänsternas inverkan och effekter. Med inverkan avses konkreta förändringar till exempel i lärandet och attityder. Med effektivitet avses den nyttan som är en följd av förändringar och som t.ex. kan bidra till människans välbefinnande. Den professionella bidrar i sitt arbete till utvecklingen av kompetens i effektivitet, kostnads- och kvalitetsmedvetenhet inom social-och hälsovården.
Kostnadsmedvetenhet betonades inte i projektresultaten. Gällande det hänvisas till tidigare projekt och publikationer (bl.a. OpiSote-projektet).
Vad innebär kompetens?
NQF (National Qualifications Framework) på nivå 6 beskriver den kompetens som erhålls med en yrkeshögskoleexamen eller en lägre högskoleexamen. NQF på nivå 7, beskriver kompetens som erhålls med högre yrkeshögskoleexamen eller högskoleexamen.
Effektivitet, kostnads- och kvalitetsmedvetenhet
- Identifierar behovet av att utveckla sin kompetens i att utvärdera effekter i sitt arbete.
- Utvärderar den egna verksamhetens kvalitet och resultatet av sitt arbete.
- Förstår vikten av att utvärdera kvaliteten och effekter av social- och hälsovårdstjänster.
- Behärskar användning av mätare för kvalitet och effekter i sitt arbete.
- Förstår vikten av att utvärdera och följa upp inverkan och effekt av olika åtgärder i utveckling av kvalitet inom social- och hälsovårdstjänster.
Effektivitet, kostnads- och kvalitetsmedvetenhet
- Främjar och stöder i arbetsgemenskapen utvecklingen av kompetens i att utvärdera arbetets effekter.
- Utvärderar och analyserar kritiskt kostnads- och kvalitetsmedvetenheten och effektiviteten i den egna och arbetsgemenskapens verksamhet.
- Förstärker utvärdering av kvalitet och effekter av social- och hälsovårdstjänster.
- Leder användning av olika mätare för uppföljning av kvalitet och effekter inom arbetsgemenskapen
- Leder utveckling och uppföljning av olika åtgärders inverkan och effekter av inom social- och hälsovårdstjänsternas kvalitetsutveckling.
Kompetens inom hållbar utveckling
Vad handlar det om?
- Arbete i enlighet med hållbar utveckling
- Den egna verksamhetens inverkan på miljön
- Utveckling av miljökunnandet
Den professionella förstår och främjar i sin verksamhet den hållbara utvecklingens ekologiska, ekonomiska, kulturella och sociala dimensioner. Den professionella följer i sitt arbete organisationens anvisningar gällande hållbar utveckling. Den professionella gör val och bedriver verksamhet som stöder hållbar utveckling inom ramen för sitt arbete. Den professionella agerar i enlighet med hållbar utveckling och granskar kritiskt den egna verksamhetens inverkan på miljön. Den professionella tar belastning av miljön i beaktande vid anskaffning, konsumtion, sortering och avskaffning av produkter. Den professionella är medveten om hållbara lösningar vid logistik (t.ex. arbetsresor) och vid producering av tjänster (t.ex. digitala lösningar).
Den professionella bidrar i sitt arbete till utvecklingen av kompetens inom hållbar utveckling inom ramen för sitt arbete inom social-och hälsovården.
I projektresultaten lyftes miljökunnande fram i de olika dimensionerna av hållbar utveckling (ekologisk, ekonomisk, kulturell och social).
Vad innebär kompetens?
NQF (National Qualifications Framework) på nivå 6 beskriver den kompetens som erhålls med en yrkeshögskoleexamen eller en lägre högskoleexamen. NQF på nivå 7, beskriver kompetens som erhålls med högre yrkeshögskoleexamen eller högskoleexamen.
Arbete i enlighet med hållbar utveckling
- Förstår olika dimensioner (ekologisk, ekonomisk, kulturell och social) inom hållbar utveckling.
- Tillgodoser att de olika dimensionerna för hållbar utveckling förverkligas mångsidigt i arbetet (t.ex. beaktar belastningen på naturen, handlar enligt ett gott omdöme vid inköp, förstår vikten av att bevara kulturer och främjar jämlikhet).
- Följer gemensamma anvisningar för att stöda hållbar utveckling.
Den egna verksamhetens inverkan på miljön
- Granskar kritiskt hur det egna agerandet påverkar miljön.
- Använder digitala lösningar i sitt arbete för att minimera belastningen på miljön.
- Är medveten om hållbara möjligheter i logistiska sammanhang (arbetsresor, klienters/patienters resor, beställningar).
- Agerar ansvarsfullt när produkter köps, konsumeras, sorteras eller avskrivs.
Utveckling av miljökunnandet
- Deltar i utveckling av miljökunnande i sitt arbete.
Arbete i enlighet med hållbar utveckling
- Förutser, utvärderar och särskiljer hurdan effekt olika dimensioner (ekologisk, ekonomisk, kulturell och social) inom hållbar utveckling har på arbetet.
- Främjar att de olika dimensionerna för hållbar utveckling förverkligas mångsidigt i arbetet och arbetsgemenskapen (t.ex. beaktar belastningen på naturen, handlar enligt ett gott omdöme vid inköp, förstår vikten av att bevara kulturer och främjar jämlikhet).
- Främjar att anvisningar som stöder hållbar utveckling följs inom arbetsgemenskapen.
Den egna verksamhetens inverkan på miljön
- Utvärderar och analyserar kritiskt den egna och arbetsgemenskapens inverkan på miljön. /li>
- Främjar och leder ibruktagandet av digitala lösningar i arbetsgemenskapen för att minimera miljöpåverkan.
- Främjar hållbara lösningar för logistik (arbetsresor, klient/patientresor, beställningar).
- Främjar medvetenhet och ansvar för hållbar utveckling för arbetstagare i arbetsgemenskapen och skapar förutsättningar för hållbara val när produkter köps, konsumeras, sorteras eller avskrivs.
Utveckling av miljökunnandet
- Utvecklar det egna och arbetsgemenskapens miljökunnande med hjälp av evidensbaserad kunskap.
Kompetens inom kommunikation
Vad handlar det om?
- Integritet, professionalism och organisation
- Olika kommunikationskanaler
- Kommunikationens innehåll och känslotillstånd som är förknippade till den
Den professionella inom social- och hälsovård beaktar frågor gällande dataskydd och lagstiftning samt integritetens betydelse vid professionell kommunikation. Hen kommunicerar förståeligt och individuellt med hänsyn till målgruppen. Den professionella etablerar en interaktiv, empatisk och konfidentiell kommunikationsrelation med klienten/patienten. Den professionella använder olika kommunikationsformer och kanaler i sin kommunikation och försäkrar sig att klienten/patienten har förstått innehållet i budskapet.
Den professionella bidrar i sitt arbete till utveckling av kompetens inom kommunikation inom social-och hälsovård.
Vad innebär kompetens?
NQF (National Qualifications Framework) på nivå 6 beskriver den kompetens som erhålls med en yrkeshögskoleexamen eller en lägre högskoleexamen. NQF på nivå 7, beskriver kompetens som erhålls med högre yrkeshögskoleexamen eller högskoleexamen.
Integritet, professionalism och organisation
- Förstår skillnaden mellan privat och professionell kommunikation.
- Har insikt i olika kommunikationsformer mellan individer, professionella, yrkesgrupper och organisationer inom social- och hälsovård.
- Förstår vikten av integritetsskydd i professionell kommunikation.
- Förstår dataskydds- och lagstiftningsfrågor i kommunikationen.
Olika kommunikationskanaler
- Kommunicerar professionellt i olika kommunikationskanaler.
- Kommunicerar professionellt i olika patient- och klientdatasystem.
Kommunikation och till den förknippade känslotillstånd
- Skapar en interaktiv, empatisk och förtroendefull relation i kommunikation med klienter.
- Använder olika kommunikationssätt och kommunikationsmetoder bl.a. klarspråk som lämpar sig för olika klientgrupper och beaktar kulturella faktorer.
Integritet, professionalism och organisation
- Hanterar privat och professionell kommunikation och kommunicerar utgående från målgruppen.
- Använder olika typer av kommunikation beträffande individer, professionella inom social- och hälsovård och organisationer.
- Säkerställer integritetsskyddet i klient- och patientarbete och främjar förtroende för kommunikationen som en del av arbetsgemenskapens verksamhet.
Olika kommunikationskanaler
- Kommunicerar professionellt inom sitt område, utanför branschen och internationellt via olika kommunikationskanaler.
- Utvecklar arbetsgemenskapens professionella sätt att kommunicera i de elektroniska patient- och klientdatasystemen.
Kommunikation och till den förknippade känslotillstånd
- Utvärderar betydelsen av ett interaktivt, empatiskt och förtroendefullt kommunikationssätt inom social- och hälsovårdsservicen.
- Utvecklar kommunikationsmetoder och kommunikationssätt som lämpar sig för olika klientgrupper och tar hänsyn till kulturella faktorer.