Sisältö – Palveluiden ja työn kehittämisosaaminen
Tutkimus- ja kehittämisosaaminen
Mitä se on?
- Näyttöön perustuva toiminta (NPT)
- Innovaatio-osaaminen
Tutkimus- ja kehittämisosaaminen muodostaa perustan sote-palveluiden ja työn kehittämisosaamiselle. Sote-ammattilainen osaa työssään tehdä päätöksiä ja ratkaista ongelmia järjestelmällisen, parhaan saatavilla olevan ja ajantasaisen tiedon perusteella. Sote-ammattilainen ymmärtää mentoroinnin tärkeyden sosiaali- ja terveydenhuollon tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnassa. Sote-ammattilainen innovoi sote-alan palveluita ja vahvistaa tutkitun tiedon välittymistä käytännön työhön.
Sote-ammattilainen osallistuu työssään tutkimus- ja kehittämisosaamisen kehittämiseen.
Mitä osaaminen tarkoittaa?
Kansallinen tutkintojen viitekehys (National Qualifications Framework), NQF 6 taso kuvaa osaamista, joka alemmalla korkeakoulututkinnolla saavutetaan. NQF 7 kuvaa osaamista, joka saavutetaan ylemmällä korkeakoulututkinnolla.
Näyttöön perustuva toiminta
- Hallitsee näyttöön perustuvan toiminnan (NPT) perusteet
- Käyttää parasta saatavilla olevaa ajantasaista tietoa päätöksenteon perustana
- Arvioi NPT:n osaamistaan, ja tunnistaa sen kehittämistarpeen sote-alan muutoksissa
- Kehittää NPT osaamista työssään
- Edistää tutkitun tiedon välittymistä käytännön työhön
- Soveltaa NPT:aa osana asiakas- ja potilasturvallisuutta
- Soveltaa näyttöön perustuvia mentorointimenetelmiä työyhteisössään
Innovaatio-osaaminen
- Osallistuu sote-alan palvelujen innovointi- ja kehittämistoimintaan
- Edistää innovaatiotoiminnalle suotuisan ilmapiirin kehittymistä työyhteisössä
- Arvioi ja hyödyntää kehittämistoiminnan tuloksia ja tutkimustietoa innovaatiotoiminnassa
- Soveltaa kehittämistoiminnan tuloksia ja tiedottaa niistä työyhteisössä ja verkostoissa
- Osallistaa asiakkaita, omaisia ja läheisiä kehittämään sote-palveluita
Näyttöön perustuva toiminta
- Edistää näyttöön perustuvan toiminnan (NPT) integroimista käytännön työhön
- Vahvistaa parhaan saatavilla olevan, ajantasaisen eri alojen tiedon käyttöä laajasti päätöksenteon perustana
- Arvioi ja analysoi NPT:n osaamista työyhteisössä ja tarkastelee kriittisesti sen kehittämistarpeita sote-alan muutoksissa
- Vahvistaa ja edistää NPT:n osaamista työyhteisössä
- Ratkaisee ongelmia, jotka liittyvät tutkitun tiedon välittymiseen käytännön työhön
- Edistää NPT:n laaja-alaista soveltamista osana asiakas- ja potilasturvallisuutta eri ammattiryhmissä
- Edistää ja tukee näyttöön perustuvien mentorointimenetelmien käyttöönottoa työyhteisössä
Innovaatio-osaaminen
- Johtaa sote-alan palveluiden innovointia ja kehittämistoimintaa
- Kehittää innovaatiotoimintaa tukevaa ilmapiiriä työyhteisössä
- Osallistuu kehittämistoimintaan ja tutkimustiedon tuottamiseen innovaatiotoiminnassa
- Johtaa tutkimus- ja kehittämistoiminnan tulosten hyödyntämistä monipuolisesti työyhteisössä ja verkostoissa
- Hallitsee kehittämistoiminnan menetelmiä osallistaen asiakkaita, omaisia, läheisiä ja yhteisöjä sote-palvelujen kehittämiseen
Robotiikka ja digitalisaatio -osaaminen
Mitä se on?
- Digitaalisten sote-palvelujen hyödyntämisosaaminen
- Asiakkaiden digiohjausosaaminen sote-palveluissa
- Tiedon analysointi- ja arviointiosaaminen
- Teknologian ja digitalisaation käyttöön liittyvä tietoturvallisuusosaaminen ja eettinen osaaminen
- Digitaalisten sote-palvelujen käyttäjälähtöinen kehittämisosaaminen
Sote-ammattilaisen robotiikka ja digitalisaatio -osaamisessa on keskeistä asiakaslähtöisyys, tuotteiden ja palvelujen käyttäjälähtöisyys ja saatavuus, tietoturvallisuutta koskevan lainsäädännön ja eettisten toimintaperiaatteiden noudattaminen sekä monialainen ja -ammatillinen yhteistyö.
Sote-ammattilainen osaa hyödyntää digitalisaatiota, robotiikkaa ja tekoälyä työssään sekä ohjata ja tukea asiakkaita/potilaita sähköisten palvelujen käytössä.
Digitaalisissa ympäristöissä asiakkaiden/potilaiden hoito ja palvelu edellyttävät työntekijältä tietoturvallisuus- ja tietosuojaosaamista sekä eettistä osaamista.
Sote-ammattilaisella on oltava digitaalisten sote-palvelujen kriittistä arviointiosaamista ja käyttäjälähtöistä kehittämisosaamista, jotta kehitettävillä palveluilla voidaan vastata asiakkaiden ja potilaiden sekä toimintaympäristöjen moninaisiin tarpeisiin.
Sote-ammattilainen osallistuu työssään robotiikka ja digitalisaatio -osaamisen kehittämiseen.
Mitä osaaminen tarkoittaa?
Kansallinen tutkintojen viitekehys (National Qualifications Framework), NQF 6 taso kuvaa osaamista, joka alemmalla korkeakoulututkinnolla saavutetaan. NQF 7 kuvaa osaamista, joka saavutetaan ylemmällä korkeakoulututkinnolla.
Digitaalisten sote-palvelujen hyödyntämisosaaminen
- Käyttää digitalisaatiota ja robotiikkaa hyödyntäviä sote-palveluja asiakas- ja potilastyössä
- Hallitsee asiakas- ja potilastyössä käyttöön otettujen tietojärjestelmien ja mobiilisovellusten käytön
- Käyttää digitalisaatiota ja robotiikkaa monialaisessa ja -ammatillisessa yhteistyössä
- Viestii digitaalisista sote-palveluista eri käyttäjäryhmille
Asiakkaiden digiohjausosaaminen sote-palveluissa
- Ohjaa asiakkaita ja potilaita asiakaslähtöisesti digitaalisten välineiden avulla
- Arvioi asiakkaan ja potilaan itsehoitovalmiuksia ja digitaitoja
- Ohjaa ja tukee asiakkaita ja potilaita sähköisten digipalvelujen käytössä
- Huomioi asiakkaiden ja potilaiden yksilöllisyyden ja yhdenvertaisuuden käyttäessään digitaalisia etäpalveluja sosiaali- ja terveydenhuollossa
- Vahvistaa asiakkaiden ja potilaiden osallisuutta vuorovaikutteisissa digitaalisissa sote-palveluissa
Tiedon analysointi- ja arviointiosaaminen
- Hyödyntää tekoälyn sekä Big datan tuottamaa tietoa työssä
- Arvioi digitaalisten sote-palvelujen vaikuttavuutta ja laatua
Teknologian ja digitalisaation käyttöön liittyvä tietoturvallisuusosaaminen ja eettinen osaaminen
- Hallitsee digitaalisten sote-palveluiden asiakas- ja potilasturvallisen käytön ottaen huomioon tietosuojan ja -turvan
- Ymmärtää asiakas- ja potilastyössä teknologian ja digitalisaation käyttöön liittyvät eettiset näkökohdat
- Arvioi henkilökohtaisen arvomaailman, asenteiden ja ammattieettisten periaatteiden merkitystä digitaalisissa sote-palveluissa
Digitaalisten sote-palvelujen käyttäjälähtöinen kehittämisosaaminen
- Innovoi käyttäjälähtöisiä digitaalisia sote-palveluja yhteistyössä käyttäjien ja asiantuntijoiden kanssa
- Hyödyntää palvelumuotoiluosaamista digitaalisten palvelujen kehittämisessä
- Hallitsee työturvallisuuteen vaikuttavat asiat digitaalisten palvelujen kehittämisessä
- Tunnistaa automatisoitavissa olevia työn ja työprosessien kehittämiskohteita
Digitaalisten sote-palvelujen hyödyntämisosaaminen
- Edistää digitalisaatiota ja robotiikkaa hyödyntävien sote-palvelujen käyttöä asiakas- ja potilastyössä ja ratkaisee niiden käyttöön liittyviä haasteita
- Hallitsee asiakas- ja potilastyössä käyttöön otettujen tietojärjestelmien ja mobiilisovellusten monipuolisen käytön
- Edistää ja kehittää digitalisaation ja robotiikan käyttöä monialaisessa ja -ammatillisessa yhteistyössä
- Viestii digitaalisista sote-palveluista eri käyttäjäryhmille ja asiantuntijoille hyödyntäen monipuolisia viestintäkanavia
Asiakkaiden digiohjausosaaminen sote-palveluissa
- Vahvistaa asiakaslähtöistä ohjausosaamista digitaalisten välineiden käytössä
- Analysoi, arvioi ja kehittää asiakkaan ja potilaan itsehoitovalmiuksia ja digitaitoja
- Ohjaa ja tukee asiakkaita ja potilaita sähköisten digipalvelujen käytössä ja ratkaisee palvelujen käyttöön ja ohjaukseen liittyviä kysymyksiä
- Edistää asiakkaiden ja potilaiden yksilöllisyyteen ja yhdenvertaisuuteen liittyviä asioita käytettäessä digitaalisia etäpalveluja sosiaali- ja terveydenhuollossa
- Tarkastelee kriittisesti ja toimii asiakkaiden ja potilaiden osallisuuden toteutumista edistävästi vuorovaikutteisissa digitaalisissa sote-palveluissa
Tiedon analysointi- ja arviointiosaaminen
- Analysoi ja arvioi kriittisesti tekoälyn sekä Big datan tuottamaa tietoa ja hyödyntää eri toimialojen tietoa päätöksenteossa
- Analysoi ja arvioi kriittisesti digitaalisten sote-palvelujen vaikuttavuutta, kustannuksia ja laatua
Teknologian ja digitalisaation käyttöön liittyvä tietoturvallisuusosaaminen ja eettinen osaaminen
- Kehittää digitaalisten sote-palveluiden asiakas- ja potilasturvallista käyttöä ottaen laaja-alaisesti huomioon tietosuojan ja -turvan
- Noudattaa ja tuo julki asiakas- ja potilastyössä teknologian ja digitalisaation käyttöön liittyviä eettisiä näkökohtia
- Arvioi kriittisesti henkilökohtaisen ja työyhteisön työntekijöiden arvomaailman, asenteiden ja ammattieettisten periaatteiden merkitystä digitaalisissa sote-palveluissa
Digitaalisten sote-palvelujen käyttäjälähtöinen kehittämisosaaminen
- Käyttää luovuutta ja erilaisia ongelmanratkaisutaitoja kehittäessään käyttäjälähtöisiä digitaalisia sote-palveluja yhteistyössä käyttäjien ja asiantuntijoiden kanssa
- Yhdistää ja soveltaa eri toimialojen näyttöön perustuvaa tietoa ja palvelumuotoiluosaamista digitaalisten palvelujen kehittämisessä
- Hallitsee kattavasti työturvallisuuteen vaikuttavat asiat digitaalisten palvelujen kehittämisessä
- Arvioi kriittisesti automatisoitavissa olevia työn ja työprosessien kehittämiskohteita
Vaikuttavuus, kustannus- ja laatutietoisuusosaaminen
Vaikuttavuus-, kustannus- ja laatutietoisuusosaaminen koostuu palveluiden vaikutusten ja vaikuttavuuden arviointi- ja seurantaosaamisesta, palveluiden laadun-, kustannusten- ja tulosten arviointiosaamisesta sekä laadun ja vaikuttavuuden mittareiden käytön osaamisesta.
Mitä se on?
- Vaikuttavuusosaaminen
- Kustanntietoisuusosaaminen
- Laatutietoisuusosaaminen
Sote-ammattilainen tarvitsee työssään vaikuttavuus-, kustannus- ja laatutietoisuusosaamista ja ymmärtää näiden merkityksen palvelujen kehittämisessä. Palvelujen kehittäminen edellyttää arviointiosaamista sekä laadun ja vaikuttavuuden mittareiden käytön osaamista.
Sote-ammattilainen osaa arvioida palvelujen taloudellisia vaikutuksia ja tehokkuutta. Hän ymmärtää palvelujen vaikutuksen ja vaikuttavuuden arvioinnin ja seurannan tärkeyden. Vaikutuksilla tarkoitetaan konkreettista muutosta esimerkiksi oppimisessa ja asenteissa. Vaikuttavuudella tarkoitetaan ihmisille muutoksista koituvia hyötyjä esimerkiksi ihmisten hyvinvointiin.
Sote-ammattilainen osallistuu työssään vaikuttavuus-, kustannus- ja laatutietoisuusosaamisen kehittämiseen.
Mitä osaaminen tarkoittaa?
Kansallinen tutkintojen viitekehys (National Qualifications Framework), NQF 6 taso kuvaa osaamista, joka alemmalla korkeakoulututkinnolla saavutetaan. NQF 7 kuvaa osaamista, joka saavutetaan ylemmällä korkeakoulututkinnolla.
Vaikuttavuus, kustannus- ja laatutietoisuus
- Tunnistaa vaikuttavuuden arviointiosaamisen kehittämistarpeen työssään
- Arvioi oman toimintansa laatua ja työnsä tuloksia
- Ymmärtää sote-palveluiden laadun ja vaikuttavuuden arvioinnin tärkeyden
- Hallitsee laadun ja vaikuttavuuden mittareiden käytön työssään
- Ymmärtää toimenpiteiden vaikutusten ja vaikuttavuuden arvioinnin ja seurannan tärkeyden sote-palveluiden laadun kehittämisessä
Vaikuttavuus, kustannus- ja laatutietoisuus
- Edistää ja tukee vaikuttavuuden arviointiosaamisen kehittämistä työyhteisössä
- Arvioi ja analysoi kriittisesti oman ja työyhteisön toiminnan vaikuttavuutta, kustannus- ja laatutietoisuutta
- Vahvistaa sote-palveluiden laadun ja vaikuttavuuden arviointia
- Johtaa laadun ja vaikuttavuuden mittareiden laaja-alaista käyttöä työyhteisössä
- Johtaa toimenpiteiden vaikutusten ja vaikuttavuuden arviointia ja seurantaa sote-palveluiden laadun kehittämisessä
Kestävän kehityksen osaaminen
Kestävän kehityksen mukainen osaaminen muodostuu kestävän kehityksen mukaisesta työskentelystä, oman toiminnan vaikutuksesta energiankulutukseen ja ympäristöosaamisen kehittämisestä.
Mitä se on?
- Kestävän kehityksen mukainen työskentely
- Oman toiminnan vaikutus ympäristöön
- Ympäristöosaamisen kehittäminen
Sote-ammattilainen ymmärtää toiminnassaan kestävän kehityksen ekologisen, taloudellisen, kulttuurisen ja sosiaalisen ulottuvuuden ja toimii niitä edistävästi. Sote-ammattilainen noudattaa työssään organisaation kestävää kehitystä tukevia toimintaohjeita.
Sote-ammattilaisen työssään tekemät valinnat ja toiminnat ovat kestävää kehitystä tukevia. Sote-ammattilainen toimii kestävän kehityksen mukaisesti ja tarkastelee kriittisesti oman toiminnan vaikutuksia ympäristöön. Sote-ammattilainen huomioi luonnon kuormituksen hankkiessaan, kuluttaessaan, lajitellessaan ja poistaessaan tuotteita. Sote-ammattilainen tiedostaa kestävän kehityksen mukaiset mahdollisuudet liikkumisessa (esim. työmatkat) ja palveluiden tuottamisessa (esim. digitaaliset ratkaisut).
Sote-ammattilainen osallistuu työssään kestävän kehityksen osaamisen kehittämiseen.
Ympäristöosaaminen korostui kestävän kehityksen eri ulottuvuuksista (ekologinen, taloudellinen, kulttuurinen ja sosiaalinen) erityisesti tämän hankkeen tuloksissa.
Mitä osaaminen tarkoittaa?
Kansallinen tutkintojen viitekehys (National Qualifications Framework), NQF 6 taso kuvaa osaamista, joka alemmalla korkeakoulututkinnolla saavutetaan. NQF 7 kuvaa osaamista, joka saavutetaan ylemmällä korkeakoulututkinnolla.
Kestävän kehityksen mukainen työskentely
- Ymmärtää kestävän kehityksen eri ulottuvuudet (ekologinen, taloudellinen, kulttuurinen ja sosiaalinen)
- Edistää työssään kestävän kehityksen eri ulottuvuuksien toteutumista (esim. huomioi luonnon kuormituksen, toimii harkinnanvaraisesti hankintoja tehdessä, ymmärtää kulttuurien säilymisen merkityksen ja edistää yhdenvertaisuutta)
- Noudattaa yhteisiä, kestävää kehitystä tukevia toimintaohjeita
Oman toiminnan vaikutus ympäristöön
- Tarkastelee kriittisesti oman toiminnan vaikutuksia ympäristöön
- Käyttää työssään digitaalisia ratkaisuja haitallisten ympäristövaikutusten minimoimiseksi
- Tiedostaa liikkumisessa (työmatkat, asiakkaan/potilaan matkat, tilaukset) kestävän kehityksen mukaiset mahdollisuudet
- Toimii vastuullisesti tuotteita hankkiessa, kuluttaessa, lajitellessa tai poistaessa
Ympäristöosaamisen kehittäminen
- Osallistuu työssään ympäristöosaamisen kehittämiseen
Kestävän kehityksen mukainen työskentely
- Ennakoi, erittelee ja arvioi kestävän kehityksen eri ulottuvuuksien (ekologinen, taloudellinen, kulttuurinen ja sosiaalinen) vaikutuksia työhön
- Edistää työssään ja työyhteisössään kestävän kehityksen eri ulottuvuuksien toteutumista monipuolisesti työyhteisössä (esim. huomioi luonnon kuormituksen, toimii harkinnanvaraisesti hankintoja tehdessä, ymmärtää kulttuurien säilymisen merkityksen ja edistää yhdenvertaisuutta)
- Edistää kestävää kehitystä tukevien toimintaohjeiden noudattamista työyhteisössä.
Oman toiminnan vaikutus ympäristöön
- Arvioi ja analysoi kriittisesti oman ja työyhteisön toiminnan vaikutuksia ympäristöön
- Edistää ja johtaa työyhteisössään digitaalisten ratkaisujen käyttöönottoa ympäristövaikutusten minimoimiseksi
- Suosii liikkumisessa (työmatkat, asiakkaan/potilaan matkat, tilaukset) kestävän kehityksen mukaisia ratkaisuja
- Edistää työyhteisön työntekijöiden tietoisuutta ja vastuullisuutta kestävästä kehityksestä sekä luo edellytykset kestävän kehityksen mukaisille valinnoille tuotteita hankittaessa, kulutettaessa, lajitellessa tai poistettaessa
Ympäristöosaamisen kehittäminen
- Kehittää omaa ja työyhteisön ympäristöosaamista näyttöön perustuvan tiedon avulla
Viestintäosaaminen
Viestintäosaaminen koostuu yksilö-, ammatillisesta ja organisaatioviestinnästä, joiden osaamiseen liittyy eri viestintäkanavat ja toimiminen niissä. Viestintäosaamisessa on oleellista viestinnän sisältö ja siihen liittyvät tunnetilat.
Mitä se on?
- Yksityisyys, ammatillisuus, organisaatio
- Eri viestintäkanavat
- Viestinnän sisältö ja viestintään liittyvät tunnetilat
Sote-ammattilainen huomioi tietosuojaan ja lainsäädäntöön liittyvät asiat sekä yksityisyyden suojan merkityksen ammatillisessa viestinnässä. Sote-ammattilainen viestii ymmärrettävästi ja yksilöllisesti kohderyhmän huomioiden. Sote-ammattilainen luo vuorovaikutteisen, empaattisen ja luottamuksellisen viestintäsuhteen asiakkaisiin/potilaisiin.
Sote-ammattilainen käyttää viestinnässään eri viestintämuotoja ja -kanavia ja varmistaa, että asiakas/potilas on ymmärtänyt viestin sisällön.
Sote-ammattilainen osallistuu työssään viestintäosaamisen kehittämiseen.
Mitä osaaminen tarkoittaa?
Kansallinen tutkintojen viitekehys (National Qualifications Framework), NQF 6 taso kuvaa osaamista, joka alemmalla korkeakoulututkinnolla saavutetaan. NQF 7 kuvaa osaamista, joka saavutetaan ylemmällä korkeakoulututkinnolla.
Yksityisyys, ammatillisuus ja organisaatio
- Ymmärtää yksityisen ja ammatillisen viestinnän eron
- Ymmärtää yksilön, sote-ammattilaisen, ammattiryhmän ja organisaation viestinnän eri viestintämuodot
- Ymmärtää yksityisyyden suojan merkityksen ammatillisessa viestinnässä
- Ymmärtää tietosuojaan ja lainsäädäntöön liittyvät asiat viestinnässä
Eri viestintäkanavat
- Viestii ammatillisesti eri viestintäkanavissa
- Viestii ammatillisesti sähköisissä potilas- ja asiakastietojärjestelmissä
Viestinnän sisältö ja viestintään liittyvät tunnetilat
- Luo vuorovaikutteisen, empaattisen ja luottamuksellisen viestintäsuhteen asiakkaisiin
- Käyttää eri asiakasryhmille sopivia viestintämuotoja ja -menetelmiä, selkokielisyyttä sekä huomioi kulttuuriset tekijät
Yksityisyys, ammatillisuus ja organisaatio
- Hallitsee viestinnässä yksityisen ja ammatillisen viestinnän sekä viestii kohderyhmälähtöisesti
- Käyttää työssään yksilön, sote-ammattilaisen, ammattiryhmien ja organisaation viestinnän eri viestintämuotoja
- Varmistaa yksityisyyden suojan asiakas- ja potilastyössä sekä edistää luottamuksen syntymistä viestinnässä osana työyhteisön toimintaa
- Hallitsee tietosuojaan ja lainsäädäntöön liittyvät asiat viestinnässä
Eri viestintäkanavat
- Viestii ammatillisesti oman alan sisällä, alan ulkopuolelle ja kansainvälisesti eri viestintäkanavissa
- Kehittää työyhteisön ammatillista viestintäosaamista sähköisissä potilas- ja asiakasjärjestelmissä
Viestinnän sisältö ja viestintään liittyvät tunnetilat
- Arvioi vuorovaikutteisen, empaattisen ja luottamuksellisen viestintäsuhteen merkitystä sote-palveluissa
- Kehittää eri asiakasryhmille sopivia viestintämuotoja ja -menetelmiä sekä huomioi kulttuuriset tekijät